23 Haziran 2014 Pazartesi

AkSAKLI-LEFKARA

HAYDAR DEDE
 Haydar dedem
Hakkında doğru dürüst bir şey bilmediğimiz, sır dedemin köyü Aksaklı.... Mübadeleden sonra nereye yerleştirildikleri konusu halen muallak.... Bizimkiler Derin kuyu Su vermez köyü  diyorlar ama Devlet Arşivlerinde bulunan belgelerde  çıkmıyor. Tasfiye talepnamesini buldum fakat geri kalanı maalesef  yokkkkk...

Tasfiye talepnamelerine göre Haydar dedem Ağsaklı köyünün Davarlı mahallesinden...hem öksüz hem yetim kardeşi de yok ve nüfus kayıtları doğru ise eğer; geldiğinde reşit değil. Tek başına Türkiye'ye getirilmiş. Yaptığım araştırmalar sonucu, mübadele zamanında reşit olmayan çocukları, o köyde bulunan, dul ya da yalnız kalanlarla  Türkiye'ye göndermişler.

Nüfus kayıtlarından anlaşıldığı kadarıyla 1874 doğumlu Aliye adında bir bayanla gönderilmiş...Kim olduğunu aile de kimse bilmiyor. Ama geçen gün Derin kuyu köyü muhtarı ile görüştüm.Muhtarlık kayıtlarına bakmasını istedim. Gürkanları buldu. Aliye orada "anası" olarak kayıtlıymış. Ama annesinin adı Ayşe....Bilemiyorum işte, yine ????????? Bize yol gözüktü gibi....Derinkuyu'ya gitmek lazımmm...

15-19 Mayıs'ta tekrar gittik Ağsaklı-Lefkara'ya .....
Yine Haridun karşıladı bizi....Artık iyice yaşlanmış, ama masmavi gözleri pırıl pırıl...Sevindi bizi görünce...






AĞSAKLI KÖYÜ


Baktık taşa toprağa dokunduk tasfiye talepnamesinde yazan ev şekline uyanı aradık, hüzünlendik. 


AĞSAKLI
5.kuşak  mübadil Doruk annanesinin babasının evinde... Çocuklarda çok etkilendiler. Bu gezi çocuklara çok şey öğretti.
HAYDAR DEDE
Haydar Dede bütün mübadiller gibi 01.07.1912  doğumlu...Tasfiye talepnamesinden öğrendiğimiz kadarıyla Ağsaklı'da iki oda, çıkma avlulu, İki ara Ahır'ı, Dört ara Saman hanesi ve iki ara hayat'ı (yeniler bilmez :) gizli bahçesi) olan bir evi, 34 dönüm arazisi, 38 dönüm bağı olan Dedem...

Orada da bağcılıkla uğraştıkları için Derinkuyu'ya yerleştirilmeleri gerekiyor aslında....Ama....





KÖY YOLU
Köyümüzün yolu
 Haydar Dede bu topraklarda doğdu maalesef burada ölemedi. Annesinin, Babasının mezarını burada bırakıp gitmek  zorunda kaldı.
MÜBADİL
Ayrılırken yine ağladı Haridun... ayrılamadık bir süre...
Acaba bir daha gelebilir miyiz, gelirsek  seni görür müyüz Haridun? 
Aksaklı ya da İsaklı hakkında bir bilgisi olan varsa lütfen mail adresimden benimle irtibata geçsin.

                                                             Sevgilerimle
GÜNCELLEME

4 yıllık emeğimin sonucu olan kitabımı 2018 yılında yayınladım. Vefa örneği olmasını istediğim için ; doğduğu toprakları bir daha göremeyen buğulu,elâ gözlü tüm mübadillere ithâf ettim. 
Umarım birçok mübadile faydası olur. Kitapta Kozana'ya bağlı 61 köyde yaşayan 5140 Türk-Müslüman-Erkek nüfusa ait bilgiler bulunmaktadır. Kitabı almak isterseniz eğer sertaccihan@hotmail.com adresinden veya 05386748294 nolu whatsapp hattından bana  ulaşmanız  yeterlidir. 

                                                            Sevgilerimle




13 yorum:

  1. Canım benim yazarken bende........

    YanıtlaSil
  2. Benim dedemin babası hiç geçememiş bu tarafa..ne olduğunu bilen yok bizden...
    Acılar ortak...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gizem doluymuş seninde Büyükdedenin hikayesi Nur içinde yatsın hepsi demekten başka birşey gelmiyor bazen elden

      Sil
  3. Hüzünlenmemek mümkün değil..bir romanın başlangıcı gibi,onlarda zaten bizim hayatlarımızdan değilmi? İnşallah bir daha gidebilirsiniz Sertaç ve yeni bilgiler edinebilirsiniz...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel yorumun için çok teşekkür ediyorum Deniz

      Sil
  4. Bloguma izleyici olarak katilmissiniz, gorunce bende ziyaret edip bir merhaba demek istemistim ama direk yazdiklarinizi okuyunca cok duygulandim, insallah daha cok bilgiye ulasabilirsiniz...
    Bu arada izleyici olarak katilmak istedim fakat bir hata olustu daha sonra tekrar denicem :)
    Sevgiler

    YanıtlaSil
  5. Devamını merak ediyorum edineceğiniz bilgilerin

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazen umutsuzluğa kapılıyorum ama bir anda beliren cılız ışık beni aklıma gelmeyen yerlere götürüyor....bende devamının gelmesini umuyorum sevgiler

      Sil
  6. Mübadele deyip geçiyoruz. Oysa ki ne zor hayatlar yaşanmış o dönemde. Her şeyi bırakıp gitmek zorunda kalan milyonlarca insan.
    "Dedemin İnsanları" filminde çaresizlik içinde bir gemi bekleme sahnesi vardı, her mübadele dendiğinde aklıma o düşüyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zaten şimdiye kadar bir tek "Dedemin İnsanları" ile Çağan Irmak mübadele konusuna bu kadar önem verdi..Filmi ses getirdi. Çok acılar yaşanmış..Bizler 3.kuşak olarak ancak kendimizi toplayıp sorgulamaya başladık...Gelen büyüklerimiz topraklarından koparılıp, bilmedikleri topraklara geldikleri için o kadar korkmuş, ürkmüş,acılar çekmişti ki bu konu hakkında kesinlikle konuşmuyorlardı..Sorarsan söylüyorlardı. Yani bildiklerimiz o kadar az ki....Şimdi şimdi araştırdıkça ortaya çıkıyor....Umarım bizi izliyorlardır....:)))))

      Sil
  7. Dilerim aradığınız soruların cevabını bulursunuz en kısa zamanda...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle ümit ediyorum bende ..İnşallah Sevgiler :)

      Sil

YORUMLARINIZ BENİM İÇİN ÇOK DEĞERLİ....
HEPİNİZE ÇOKK TEŞEKKÜRLER...

BU BİR MÜBADELE HİKAYESİNİN ANLATILDIĞI RADYO HİKAYESİ

KOZANA HATIRALARI......

Selam Mübadil insanların fotoğraflarıyla birlikte bir mübadele hikayesi anlatımı burada....Bakalım kimlerle ortak hikayelerimiz var?...