14 Kasım 2017 Salı

SELANİK VİLAYETİ GEVGİLİ KAZASI KÖY ADLARI



                                                                                                                     Fotoğraf alıntıdır.
Selam 

Mayadağ'dan kalkan kazlar 

al topuklu beyaz kızlar
Yarimin yüreği sızlar
eğlenemem aldanamam
ben bu yerlerde duramam
Vardar ovası, Vardar ovası
Kazanamadım rakı parası........

türküsünün söylendiği köylere geldi işte sıra.....


Gevgili kazasından Türkiye'ye gelenler, 2241 aileden ve 32 köyden  oluşmaktadır. Halkın tamamına yakını ipekçilik ile uğraşmaktadır. Çoruhlu köyünün büyük bir kısmı Denizli-Çivril'e iskân edilmişler.


Mayadağ köyünün tamamının mesleği, ipekçi, bağcı, kokulcu ve tütüncü.... hatta birçoğunda 3-4 meslek birden yazılmış. Çünkü Rumeli'nin insanı çok çalışkandır. O dönemde bu köyde en popüler meslek "kokulcu" ......
fakat bu mesleğin ne olduğu hakkında hiçbir bilgim yok.

Muallim-bağcı

İpekçi- Bağcı- Tütüncü
Bağcı-Tütüncü- istasyon memuru

Gevgili kazasında yapılan meslekler ise; Bakkal, attar, debbağ, kokulcu, tütüncü, kahveci, bağcı, ipekçi, çorapçı, çiftçi....


Mayadağ köyü listesi tasnifi sırasında  gözüme çarpan bir diğer durum ise; Mayadağ köyü müslümanlarının sahip oldukları dut ağaçlarının 1924 senesi kira geliri belgesi de vardı.


Düşünüyorum da; o ağaçları, emek emek büyüttükleri ipek böceklerini, ürettikleri ipekleri bırakmak ne kadar zor gelmiştir.



DOKUMA TEZGAHI
ESKİ GELİNLİK












Yerleştirildikleri yerler ise şöyle;

İSTANBUL
Beyoğlu, Üsküdar,Çatalca, Silivri, Bakırköy

TEKİRDAĞ

Barbaros/ Kumbağ köyü, Şarköy, Çorlu, Hayrabolu, Semetli, Yeniköy, Susuz Müslim, Naipli

BALIKESİR

Bandırma, Ayvalık

Adapazarı/Geyve, Kocaeli, Manisa/Akhisar,Turgutlu, Kırklareli/Pınarhisar, Vize/ Soğucak köyü, Ankara, Kırklareli, İçel , Merzifon/Görgülü, Tekirdağ/Barbaros/Işıklar köyü


EDİRNE 

Uzunköprü, Malkoç köyü, Aslıhan köyü 

İZMİR

Tire, Bergama, Bornova, Bayındır

AMASYA

Gümüşhacıköy, Tuzsuz köyü

Alçak köyünden gelenlerin büyük çoğunluğu Tekirdağ Hayrabolu Büyükkarakarlı köyüne yerleştirilmişler.



BURSA NİLÜFER



Selanik Vilayeti Gevgili Kazası 


1-Mayadağ                                                        2-Çalışlı

3-Notya                                                             4-Boymice
5-Boymice                                                        6-Karasinan
7-Bukdanca                                                     8-Bekirli
9-Boğruç                                                         10-Kalınova
11-Çidemli                                                      12-Avretbahire
13-Alçak                                                         14-Küçükbekirli
15-Ereselli                                                     16-Seydili
17-Karasüle                                                   18-Eğribucak
19-Selimli                                                      20-Uşan Çiftliği Köyü
21-Davutlu                                                    22-Alçak Hacıbari
23-Rahoyca                                                   24-Karaçay
25-Çepelli                                                      26-Harcan
27-Aşağı Gökçeli                                          28-Devecili
29-Mirzen                                                     30-Orahviçe
31-Gökçeli                                                    32-Davutlu

                                                                   Sevgilerimle




29 yorum:

  1. Sertaç Hanım merhaba,

    Sizi facebook'tan bulamadım. Buradaki iletişim formunuz da çalışmıyordu. Umarım bu mesajı görürsünüz. Ben Zeynep Erkan, bana cevap yazmak isterseniz facebook adresim https://www.facebook.com/zeynerka Hemen konuya gireyim. Ben de hikayesi sizinkine çok benzeyen biriyim. Bizim ailemizde de sessizlik yemini var, bir kadının yanında gönderilmiş ve birbirinden kopmuş 3 kardeş var ve ben de sizin gibi 40lar'ımda, atalarını dinlemediği için (gerçi anlatmadılar da...) pişman biriyim. Şu anda sizinle aynı yola çıkmak üzereyim. Varsa tavsiyeleriniz almak isterim. Olabildiğince yazılarınıza göz attım ama hikayeler içinde kaybolduğum için tam olarak nasıl bir yol izlediğinizi anlamak istiyorum. Biraz vakit ayırıp izlemem gereken adımları paylaşırsanız çok memnun olurum. Harcadığınız bu emeğin karşılığını gördüğünüz ailelerden biri olmak isterim.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. http://serhira.blogspot.com/2014/11/mubadelede-gelenlere-ait-evraklar.html

      Adım adım anlattığım yazımın linki burada...Uzun ama keyifli bir yolculuk bu bizimkisi size kolay gelsin saygılarımla

      Sil
  2. Merhaba, Kokulcu, ipek böceği yetiştiricisi demektir. Selamlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bilgi için teşekkürler

      Sil
    2. kokulcu diyil. .kukil kurdu diyorlar .ben yetiştim o günlere

      Sil
  3. Selamün Aleykum öncelikle atalarımızın doğdukları yerler hakkında bu konularda yardımcı olduğunuz için Allah sizden razı olsun benim dedemin doğum yeri katarın babaannemin doğum yeride iblisan diye bir yer ama hangi ülkede olduğunu bulamıyorum yardımcı olursanız çok sevinirim yunanistan diyende var bulgaristan diyende var

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. Kuzey Yunanistan Türk köyleri içinde İblisan yok. Bulgaristan veya Arnavutluk olarak araştırın. Dedenizin köyü Katerin Türk köyleri ile ilgili bir yayınım var. Saygılarımla

      Sil
  4. GORNİCHET var atlanmış herhalde, geldiğimiz köy

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Hasan bey
      Kuzey Yunanistan yer adları atlasında da, Devlet Arşivleri kayıtlarında da Gornichet yok..büyük bir ihtimal yazım ve söyleniş farklılığı vardır.

      Sil
    2. GORNİCHET ile ilgili bir şey bulabildiniz mi? bizim atalarımızında geldiği yer olarak bu köy olduğu bilgisini dün öğrendim

      Sil
    3. Maalesef atlasta Gornichet i bulamadım

      Sil
  5. Merhabalar, benim dedelerimde gevgeli pirdeiç den edirne uzunköprü kırcasalih köyüne gelmişler. Pirdeiç ismini Köy isimleri listesinde bulamadım acaba farklı bir ismi dahamı var? Emeğinize sağlık. Tufan Heleman

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tufan bey merhaba
      geciken cevabım için üzgünüm. Sorduğunuz Pirdeiç köy adına "Kuzey Yunanistan yer adları" atlasından baktım ama yok bulamadım. Eğer köyünüzle iletişimi kesmediyseniz oraya yerleştirilen diğer mübadil ailelerin hangi köyden geldiklerini araştırırsanız belki bir sonuç elde edebilirsiniz. Saygılarımla

      Sil
    2. Tufan bey Merhaba Gevgiliye yakın, Köyün şimdiki ismi Prdejci.

      Sil
    3. Sizin aradığınız köyün ismi petriç olabilir petriçliler şarköyün eski adı yeni adı iğdebağlar köyüne iskan olmuşlar selamlar

      Sil
    4. Petriç olabilir şarköyün eski adı araplı yeni ismi iğde bağlar petriçten gelenler olduğunu biliyorum bizlerde
      karasinanlıyız

      Sil
  6. Benim ailem de gevgeli kazasının karasinan köyünden 1924 yılında Tekirdağ ilinin Şarköy kazasının uçmakdere köyüne yerleştirmişler.yunanistanda ne işi yapıyorsa uçmakdere köyünde tütün,ipek böceği kozası,bağcılık işi yapıyorlardı fakat bu uçmakdere köyünde bu meslekleri pek kalmadı.biraz bağcılık kaldı.bir yıl önce Yunanistan'da mayadağ ve karasinan köylerini ziyaret ettim.mayadağ da 50 hane karasinan köyündeki hane sayısı 40 hane var.benim çocukluğumda uçmakdere 300 hane vardı.simdi 50 hane kaldı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet maalesef öyle...Uçmakdere köyünde mi yaşıyorsunuz? Uçmakdere'nin çok güzel bir köy olduğunu duymuştum.Birgün ziyaret etmek istiyorum.

      Sil
    2. Benim dedemde Şarköy tepeköye gelmişler

      Sil
    3. Siz hangi ailedensiniz,bende uçmakdereliyim.

      Sil
    4. Kozana Üsküpler köyünden

      Sil
  7. Uçmakdere .. Köye ilk geldiklerinde kiraz ağaçlarının güzelliğine vurulmuşlar. Anlatıldığı kadarıyla : Ama o kiraz ağaçları , bildikleri tütüncülüğe hiç uymuyormuş.Bu sebeple köyden denize kadar olan arazide kiraz ağaçlarını kesip tütün arazisi yaratmışlar. Yaz aylarında geldiğimiden hatırlarım dizili tütünleri, kınalı elleri. Tütün kotalar yüzünden bitti, İpek böcekçiliği bilinçsiz ilaçlamadan bitti, üzümde verilen desteklerin bitmesi ve kalan genç nüfusun şehirlerde çalışmasından bitti bitecek. Devlet politikaları köyleri mahalleye çevirdi, köy hayatı bitti. Köylü turizmle tanıştı, yakın gelecekte köylünün yerini başkaları alacak, durum bu istikamette gidiyor. Uçmakdere.. uçmağ dere..

    YanıtlaSil
  8. bizlerde muhacir kardeşlerimizin kader ortakları ve düşünceleri olan kişileriz. babamız ve amcamız hiç konuşmazlardı ve hemen lafı sözü kapatırlardı bende içimden acaba devlete millete büyük bir suçmu işledik diye düşünürdüm. dedemin izlerini e devletten soyağacı sahifesinden Yenice Vardar ve 1884 doğumlu olduğunu öğrendim. ama dedem Hasanpaşa köyündenmiş dedemin verasetini çıkardım . ben şimdi dedemin Yunanistan dan Türkiye ye göç yolunu nasıl bir kaynak dan şaşmadan öğreneyim bana önereceğiniz kaynaklar. saygılarımla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba blogumda sağ tarafta tasfiye talepnameleri yayınımı okuyun yol gösterir size

      Sil
  9. Merhaba Selanik eğribucak köyünün yeni ismini biliyor musunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Eğribucak köyünün diğer adı Nea Apolonia dır

      Sil
  10. Dedem 1912 de GEVGELI'NIN ismini unuttuğum bir köyünden gelmiş.
    IZMIR ÇİĞLİ de yıllarca bakkallık yaptı asıl mesleği URGAN (KETEN İP)Ustası.
    Öğrenmek istediğim;
    Yukarıdaki köylerin hiçbiri aşina değil,GEVGELİNİN başka köyleri varmı?

    YanıtlaSil

YORUMLARINIZ BENİM İÇİN ÇOK DEĞERLİ....
HEPİNİZE ÇOKK TEŞEKKÜRLER...

BU BİR MÜBADELE HİKAYESİNİN ANLATILDIĞI RADYO HİKAYESİ

KOZANA HATIRALARI......

Selam Mübadil insanların fotoğraflarıyla birlikte bir mübadele hikayesi anlatımı burada....Bakalım kimlerle ortak hikayelerimiz var?...