15 Ağustos 2016 Pazartesi

TÜTÜN ACISI...



SAKINCALI KİTAP

Selam
Yaşayan tarih olan bu süper çift ile tanışmam, sıkıntılı  bir dönemime denk geldi. Hiç ummadığım bir anda, işyerimdeki masamın karşısında ikisini otururken gördüm. Kim olduklarını bilmeden havadan sudan  konuşmaya başladık. kim olduklarını yolcu ettikten sonra anladım. Akşam telefon ettim evlerine...Özür üzerine özür diledim. Son birkaç aydır sürekli görüşüyoruz. Onlarla sohbet etmek çok büyük keyif ...
Naciye ve Mahmut Makal  yakın tarihi birebir yaşayan,  ansiklopedi gibi sayfa sayfa okunması gereken, her yaşadıklarından ders çıkardığım yakın tarih  öğretmenlerim  benim.....   


NACİYE MAKAL


Naciye Makal
 "Bindim tütün küfesine" kitabının yazarı...
Köy Enstitüsü mezunu....
İdealist bir öğretmen....
2 çocuk annesi......
Unesco tarafından 1967 yılında"Dünya gençliğine örnek insan" seçilen Mahmut Makal'ın sevgili eşi..
Köy Edebiyatı yazarlarından

1929 doğumlu....  Antalya Aksu Köy Enstitüsü mezunu. Şu anda 87 yaşında...Babası  tütün çiftçisi.. 

 Naciye Makal'ın kendi çocukluğunu ve çevresinde gelişen köy hayatını, bütün emeklerine karşın parasız günlerini, umutlarının teker teker sönmesini ve çalışan sırtından çokk para kazanan keneleri, umutlarını hep bir sonraki seneye ertelemek zorunda kalan, tütünü büyütürken, tütüne ömürlerini feda edenleri  
 yalın ve samimi bir şekilde anlattığı ilk ve tek kitabı.... 
   
Kitabın adı; Kültür Bakanlığı yetkilileri  tarafından konulan, bu yüzden de çocuk kitabı sanılan, ismi yüzünden  Naciye hanım tarafından "şanssız  bir  kitap oldu benim ki..." dediği bir kitap....şakayla karışık "kime hediye etsem, torununa veriyor" diye sitem ediyor.  Naciye hanım aslında kitabın adını "Cigaramın dumanı da dumanı yoktur aman bu yârimin imanı" koymak istemiş fakat komisyon müsaade etmemiş.


İlk basımı Kültür Bakanlığı tarafından yapılan,  15.000 tane bastırılan, 1000 tanesi kütüphanelere dağıtılan, daha sonra  

-sakıncalı yayın- olarak nitelendirildiği için,  kalan 14.000 tanesi toplatılarak depolarda çürümeye bırakılan sakıncalı bir kitap....Sakıncası neydi? derseniz eğer;

Tütün sömürüsü
Çiftçinin binbir emekle ürettiği malının fiyatının tüccarın insafına kalması
Umutsuzluk
Ardından gelen fakirliğin anlatılmasıymış.

"Tütünün uykusuzluğunu" anlatamam sana, 8-9 yaşında bir çocuk için gecenin kör vakti uyanıp yollara düşmek.....Mızmızlanmak ne demek, sesimizi bile çıkaramazdık" diyerek bahsediyor o günlerden

Yıllar sonra  Naciye hanım'a bir telefon gelmiş. 
-"Hocam yıllar önce toprak altına gömülen kitaplarınızı çıkarmak bana nasip oldu. Size 2 tane kitap gönderiyorum bir tanesini imzalayıp gönderirseniz beni çok mutlu edersiniz diyormuş" telefondaki ses....
"O telefon beni çok mutlu etti" diye anlatıyor. İmzalamış bir tanesini verilen adrese postalamış.Telefonunu almadığı için çok pişman...arada sırada telefonlaşır konuşurduk diyor...


 Yerkesikli İbrahim Ergin, Naciye hanım'ın kitabını okuduktan sonra, kendisi de; çocukken  tütün işçisi olduğu için, o an yaşadığı duygu seli ile aşağıdaki şiiri yazar...

TÜTÜN ACISI
Ellerimiz bir çift beyaz güvercin
Konar karasabanın sapına
Sür Allah sür
Bir çocuktur ki tütün
Kolay büyümez
Uykularımız vardır uyuyamadık
Kel bir ahlat gövdersinin çağırdığı
Umutları toprağa gömeriz
Daha bir yeşersin diye baharda
Alın terimiz yetmez olur
Yağmuru bundan severiz
Yazlar gelir geçerde
Bellerdeki sızı geçmez
Biz ekeriz el biçer
Birikir yerden göğe öfkemiz
Satılmış gecelerin birinde
Namluya şiir süreriz.
                                          İbrahim Ergin



UNESCO

Naciye - Mahmut MAKAL Köy Enstitülerinin yetiştirdiği yaşayan birer efsane... Ülkemizin ufkunu açmaya, düzeltmeye çalışan kısacası Vatan-Millet için  çalışan herkese bir bedel ödetiliyor. Naciye Hanıma da  bu bedel bir tanecik kitabı yasaklanarak ödetilmiş. Hevesi kırılmış. Bir daha kitap yazmak için kalemi eline almamış.
Umarım bu iki güzel insanı az da olsa anlatabildim.
Haftamızın güzel geçmesi dileğiyle sevgiler....



6 yorum :

  1. Ellerinden öpülesi güzel insanlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değeri anlaşılamamış değerli insanlar Handancım sevgilerimle...

      Sil
  2. oysaki bugünlerde böylesi güzel insanlara öyle ihtiyaç varki!
    keşke bu yaşayan efsaneler daha çok olsaydı, yetemediler, sayıları az geldi bu canım ülkeme:(
    bu güzel insanları sayende tanıdığım için de ayrıca mutlu oldum..
    umarım kitap yazmayı yeniden dener..


    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sebuş ahh keşke binlercesi Türkiye'nin dört bir tarafına yayılsa, cahillik kalmasaydı...güzel şeylerle uğraşsaydık kan gözyaşı bitseydi....

      Sil
  3. İnsanın hevesi kırılmaya; gönül yaralı virane dolaşır. İyi ki siz yazmışsınız. Selam olsun, diyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Naciye hanımın hevesi kursağında kalmış, kalemini olayın başında kırmışlar...Sevgiler

      Sil

YORUMLARINIZ BENİM İÇİN ÇOK DEĞERLİ....
HEPİNİZE ÇOKK TEŞEKKÜRLER...